نكات كليدى براى نجات كودك هنگام ضربه به سر+ فیلم

0
236

در زمان وارد شدن ضربه به سر به ویژه در کودکان باید با حساسیت بیشتری از وی مراقبت کرد و نکات مورد تاکید پزشکان را در نظر گرفت.

به گزارش نبض تهران، کودکان اغلب مواقع سر خود را به یکدیگر یا حتی به زمین می‌کوبند، اما تشخیص جدی بودن یا نبودن ضربه به سر در کودکان ممکن است دشوار باشد. هر ضربه‌ای به سر به عنوان آسیب سر در نظر گرفته می‌شود.

در زمان وارد شدن ضربه به سر به ویژه در کودکان باید با حساسیت بیشتری از وی مراقبت کرد و نکات مورد تاکید پزشکان را در نظر گرفت.

اگر ضربه‌ای به سر کودک شما وارد شد، در صورت بروز این موارد کودک نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک دارد:

تشنج
استفراغ مکرر
سردردی که بتدریج شدیدتر میشود
تغییرات رفتاری، خواب آلودگی، بیقراری شدید
اختلال در راه رفتن و تعادل
تکلم نامفهوم
خروج مایع شفاف یا خون از گوش یا بینی
نوزادان زیر شش ماه
محل زخم علی رغم 10 دقیقه فشار همچنان خونریزی کند
سقوط از ارتفاع بیش از 1.5 متر و یا برخورد با وسایل پر سرعت

ب – اگر مشکلات بالا برای کودک پیش نیامد و از نظر پزشک قابل ترخیص بود این اقدامات را در خانه می توانید انجام دهید:

استراحت: به فرزند خود اجازه دهید که اگر میخواهد بخوابد. خوابیدن بعد از یک ضربه خفیف مغزی خطری ندارد. معمولا نیازی نیست که کودک را از خواب بیدار کنید. ولی اگر پزشک توصیه به این کار کرد، کودک باید بتواند بیدار شده و خودش و اطرافش را بشناسد.

خونریزی:محل زخم سر ممکن است خونریزی کند. آنجا را با آب و صابون شسته و با پارچه ای تمیز بمدت 10 دقیقه روی زخم را فشار دهید تا خون بند بیاید.

ورم سر:برنبال ضربه معمولا پوست آن ناحیه شروع به ورم کردن میکند. برای کاهش شدت تورم، کیسه آب بخ بمدت 20 دقیقه روی سر قرار دهید. معمولا طی ساعتهای اولیه ورم کم می شود ولی اثر آن شاید تا یک هفته باقی بماند.

درد: میتوانید برای کاهش درد استامینوفن بدهید. ولی اگر شدت درد در حال بیشتر شدن است، نیاز به ویزیت پزشک دارد.

ج – بهتر است 24 ساعت بعد از ضربه، یک پزشک کودکتان را مجدد ویزیت کند تا مطمئن شود مشکلی ندارد.

د – بازگشت به بازی: کودکی که دچار ضربه به سر شده اند، اگر در فاصله کوتاهی مجددا دچار ضربه شود، احتمال خطر آسیب مغزی بیشتری خواهد داشت. بنابراین این کودکان بهتر است بمدت سه هفته از بازیهای تیمی و پربرخورد پرهیز کنند.

در ادامه فیلمی از توصیه‌های امدادگر جمعیت هلال‌احمر درباره نحوه مراقبت از کودک در زمان وارد آمدن ضربه به سر کودک را مشاهده‌ خواهید کرد.

VID_20240410_084720_476.mp4

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here