تهرانی‌ها افسرده‌ترین مردم کشور هستند

0
144
افسردگی
علایم و درمان افسردگی

در مقایسه استانی به عمل آمده، تهران با بیشترین تعداد ابتلا به افسردگی در صدر استان‌های کشور قرار می‌گیرد و در مقابل استان‌های گیلان و یزد نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارند.

‌‌‌به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری نبض تهران، اختلالات روانی مختلف و متعددی زندگی بشر در دنیای پرهیاهوی امروز را تحت تاثیر خود قرار داده است و از افسردگی به عنوان یکی از شایع‌ترین این اختلالات نام برده می‌شود. فرد در زمان ابتلا به افسردگی بی‌حوصله و بی‌میل است و حتی در اغلب موارد رغبتی به کارهای ساده روزمره خود ندارد و یا با اکراه و برای رفع تکلیف آن‌ها را انجام می‌دهد.

افسردگی فرد بر طرز فکر، نوع رفتار، احساسات و نوع بروز آن‌ها و همچنین بر سلامت و تندرستی او تاثیر می‌گذارد و سطح مراودات اجتماعی‌اش با افراد و محیط پیرامونی او را کاهش داده و یا در نحوه ارتباط گیری‌اش با دیگران تغییرات ملموسی به وجود می‌آورد.

فرد افسرده از اتفاقاتی که هیچ‌گاه رخ نداده و یا ممکن است هرگز به وقوع نپیوندد دچار استرس و اضطراب می‌شود و این حس پوچی، درماندگی و ناامیدی است که اغلب در او بر دیگر احساسات که خوشایند و امیدبخش هستند غلبه می‌کند. انجام کارهایی که در زندگی عموم افراد لذت بخش و امیدواریم است برای فرد مبتلا به افسردگی بدون کمترین شوقی انجام می‌شود و این میلی در ساده‌ترین کارهای روزمره افراد افسرده هم به وضوح قابل مشاهده است.

کاهش تمرکز در به‌خاطر سپردن جزئیات، نداشتن قدرت تصمیم گیری در مورد ساده‌ترین و جزئی‌ترین مسائل روزانه، کاهش ساعت خواب یا بیش از اندازه خوابیدن، نداشتن انرژی کافی، کم غذایی و کم تحرکی و برخی علائم دیگر از مهمترین نشانه‌هایی است که از ابتلای فرد به افسردگی خبر می‌دهند و البته گاهی افسردگی با پرخوری یا افزایش اشتها هم همراه باشد.

 

هر فردی با هر سن و سالی ممکن است افسردگی بگیرد
‌‌
اینکه بسیاری از افراد تصور می‌کنند افسردگی تنها به سراغ نوجوانان و جوانان یا افراد میانسال می‌رود باور غلطی است و متاسفانه این اختلال روانی ممکن است هر فردی را با هر سن و سالی به خود مبتلا کند و در مقاطع مختلف زندگی سایر افراد در کودکی یا در دوران سالمندی هم با شکل و شمایلی متفاوت به سراغشان برود.

نداشتن اعتماد به نفس کافی و همچنین عدم برخورداری از مهارت مدیریت در مقاطع مختلف زندگی به ویژه در زمان بروز مشکلات، آسیب‌های قبلی که از خشونت، تبعیض، فقر یا هر معضل روحی و روانی دیگری متوجه فرد شده باشد همه و همه از مواردی هستند که در ابتلای فرد به افسردگی تاثیر گذار خواهند بود.

افسردگی فرد را از ادامه زندگی شاد و موفق بازمی‌دارد و البته زیاد جای نگرانی وجود ندارد چرا که از افسردگی به عنوان قابل درمان‌ترین اختلال روانی نام برده می‌شود و درمان این اختلال با پزشک متخصص اعصاب و روان و البته به کمک راهکارهای درمانی روانشناسی آگاه و خبره است.

 

تهرانی‌ها افسرده‌ترین مردم کشور هستند

علی ناظری دبیر علمی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران با اشاره به این مهم که در حال حاضر بیماری افسردگی به یکی از مهمترین معضلات جوامع پیشرفته و در حال توسعه تبدیل شده است، اظهار کرد: طبق آخرین آمار جهانی، ابتلا به بیماری افسردگی در هر۱۰۰ هزار نفر از جمعیت مردان بیش ۳۵۰۰ ابتلا و در جمعیت زنان نزدیک به ۵۰۰۰ مورد است.

وی گفت: این آمار در کشور ما ارقام بیشتری را نشان می‌دهد، به طوری که تعداد مبتلایان به افسردگی در زنان دو برابر مردان است.

ناظری ضمن اشاره به افزایش آمار افسردگی طی دهه‌های گذشته گفت: در مقایسه استانی به عمل آمده، تهران با بیشترین تعداد ابتلا به افسردگی در صدر استان‌های کشور قرار می‌گیرد و در مقابل استان‌های گیلان و یزد نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارند.

 

راهکارهای درمان افسردگی

‌برای بهبود حال فرد افسرده از دو روش دارویی و غیر دارویی استفاده‌ می‌شود و این تنها به نظر درمانگر درباره وضعیت روحی و روانی بیمار مبتلا به افسردگی بستگی دارد.

گاهی درمان افسردگی تنها با شروع دوره دارو درمانی امکان پذیر است و فرد با مصرف داروهایی که پزشک متخصص مغز و اعصاب و روانپزشک برای او تعیین می‌کند روند بهبودی را آغاز کرده و به گفته پزشکان متخصص تاثیر داروهای ضد افسردگی از ماه دوم و سوم به بعد ملموس و قابل مشاهده خواهد بود و البته در برخی مواقع پزشک درمانگر از فرد افسرده که تحت درمان آسا می‌خواهند تا ۶ ماه یا بیشتر به مصرف داروهای خود با دُز تعیین شده ادامه بدهد تا اینکه بهبودی نسبی و رضایت بخش از دوره درمان به دست بیاید.

از جمله روش‌های درمانی غیر دارویی افسردگی می‌توان به روان درمانی، تحریک الکترونیکی یا مغناطیسی و شیوه‌های مشابه این چنینی اشاره کرد و در این بین روان‌درمانی اولین راهکار درمانی غیر دارویی اختلال افسردگی به شمار می‌آید.

ورزش کردن، تغییر سبک زندگی، افزایش آگاهی نسبت به اختلال افسردگی، عدم مصرف الکل و سیگار، مصرف غذاهای سالم، پیاده روی، مدیریت استرس و سایر رفتارهایی که به بهبود خلق و خو و درمان افسردگی ما کمک می‌کنند را با مراجعه و مشورت گرفتن از یک روانشناس در زندگی خود جای دهیم تا در نهایت به رهایی ما از افسردگی منجر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here