بهره‌برداری از تقاطع بزرگراه شهید باقری-شهید زین‌الدین

0
187

همزمان با فرا رسيدن اولین روز از دهه فجر، دسترسی تقاطع بزرگراه شهید باقری-شهید زین‌الدین با حضور جمعی از مدیران شهری به بهره برداری رسید.

به گزارش نبض تهران، آئین بهره‌برداری از پروژه عمرانی در شرق تهران، امروز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ماه همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی طی مراسمی با حضور شهردار تهران و مدیران شهری، برگزارشد.

پروژه دسترسی تقاطع بزرگراه‌های شهید باقری-شهید زین‌الدین از امروز در اختیار شهروندان است. اجرای پروژه تقاطع بزرگراه شهید زین‌الدین به عنوان دومین تقاطع پرتقاضای ترافیکی در بزرگراه شهید باقری در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد و طی ۹ ماه به اتمام رسید.

این پروژه شامل یک دستگاه پل جهتی به طول ۲۸۸ متر و عرض متوسط ۷.۴ متر شامل یک خط عبوری و یک پیاده‌رو است؛ اجرای ۳۸۴ متر طول دیوار شیب‌راهه، اصلاح هندسی ۳۱۸ متر طول لوپ جنوب به غرب این تقاطع، احداث ۲۷۰ متر طول معبر و اجرای شبکه جمع‌آوری و آب‌های سطحی نیز از سایر اقدامات اجرایی در قالب این پروژه است.

بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر تسهیل دسترسی شمال به غرب این تقاطع، کاهش بار ترافیک بزرگراه شهید باقری، کاهش ۲ کیلومتر پیمایش اضافی و به دنبال آن کاهش زمان سفر را در پی خواهد داشت. گفتنی است، این تغییر در طراحی علاوه بر تسریع روند اجرای این پروژه، بالغ بر ۸۷ میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی به همراه داشت.

 کاهش دو کیلومتری مسافت و طراحی مینیاتوری تقاطع

علی اصغر کمالی‌زاده شهردار منطقه چهار در آیین بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با بزرگراه شهید زین‌الدین با اشاره به کاهش فاصله تردد شهروندان در معابر با افتتاح این پروژه، اظهار کرد: با توجه به سیاهه انتشار و تاثیر ۷۰ درصدی تردد وسایل نقلیه بر آلودگی هوای تهران، این پروژه در کاهش تردد و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا اثرگذار خواهد بود.وی با بیان اینکه بیش از یک تا دو کیلومتر تردد با افتتاح این تقاطع کاهش یافت، اظهار کرد: طراحی بسیار خوب و مینیاتوری در این تقاطع صورت گرفته و به مردم این منطقه تقدیم می‌شود.

هادی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در این مراسم، اظهار کرد: مطالعاتی در دوره ششم مدیریت شهری روی تقاطع‌های ناقص پایتخت صورت گرفت و درنهایت برای اجرای کامل ۹۸ تقاطع ناقص برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: با اجرای این تقاطع دو کیلومتر فاصله کاهش یافت و اختلال ترافیکی در بزرگراه شهید باقری که در دهه ۸۰ به دلیل حذف چراغ‌های راهنمایی ایجاد شده بود، مرتفع خواهد شد.

صداقتی با بیان اینکه امروز دومین تقاطع این بزرگراه -پس از تقاطع بزرگراه شهید باقری- فرجام- افتتاح می‌شود، گفت: تقاطع‌های دیگری نیز در سال آینده در دستور کار قرار گرفته است. تا پایان امسال هفت پروژه عمرانی در سطح شهر تهران به‌ بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اعلام اینکه یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر توزیع شده و از برنامه مقرر عبور کرده‌ایم، تصریح کرد: با تلاش مناطق ۲۲ گانه و حمایت معاونت فنی و عمرانی و معاونت مالی و اقتصاد شهری این مهم محقق شد.مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در طراحی این تقاطع شهری ابتکار خوبی صورت گرفت و تعدادی از املاک فریز شده دیگر نیاز به تملک پیدا نکرد، یادآور شد: برآورد ما برای این اقدام ۱۰۰ میلیارد تومان بود و هزینه تصرف املاک صرف اجرای پروژه شد و گره ترافیکی را در این محدوده کاهش داد.

تلاش برای تحقق شعار ما می‌توانیم در مدیریت پایتخت

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه متاسفانه مسئولین دوران طاغوت به «ما می‌توانیم» اعتقاد نداشتند، اظهار کرد: «ما می‌توانیم» کلام والای امام خمینی (ره) بود. این پروژه برای ما عادی‌ست و همچون پروژه‌های زیادی‌ است که ساخته‌ایم و بزرگتر از این را نیز می‌توانیم بسازیم.

وی با اشاره با پرتاب ماهواره به فضا در روزهای اخیر، یادآور شد: ما در بخش‌های مختلف از جمله فنی و مهندسی آنچه که بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم و تمام این موفقیت‌ها از حماسه ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی‌ است.

چمران با بیان اینکه شکر و سپاس به معنای استمرار کار و برنامه‌ریزی درست در ادامه کار است، یادآور شد: در مدت کوتاهی به میزان ۹ ماه این پروژه ساخته شد و بهترین شکرگزاری است که توانسته‌ایم به مردم خدمت ارائه دهیم. امیدواریم در دیگر پروژه‌های عمرانی تهران با کمک صنعتگران و نیروهای انسانی بتوانیم به خوبی پیش برویم.

وی افزود: تا پایان سال هفت پروژه به مردم تحویل داده خواهد شد و نهضت آبادانی در تهران ادامه خواهد یافت؛ البته این کافی نیست و ما راضی نیستیم و باید فکری به حال ترافیک در هم پیچیده پایتخت کنیم. امیدواریم شهردار تهران در بازگشت خود از چین با توجه به خبرهایی که از قراردادها خواهد داد، بتوانیم کاری کنیم؛ هرچند تهران یک دریاست و ۱۰۰ اتوبوس دیده نمی‌شود و باید چند هزار اتوبوس تامین کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما مجبور شدیم اتوبوس‌های دوکابین را خریداری کنیم، گفت: اگر این اتوبوس‌ها خریداری نمی‌شد، وضعیت ترافیک وحشتناک‌تر می‌شد؛ اما متاسفانه خرید این اتوبوس‌ها متوقف شد و مردم در سرما و بارندگی منتظر اتوبوس می‌مانند. به هرشکل امیدواریم اتوبوس‌های خارجی وارد شود و خودروسازان داخلی نیز با رفتن به سمت برقی‌سازی، اتوبوس‌های مورد نیاز را تامین کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here