حبوبات پرخاصیتی که خیلی محبوب نیست

0
115
ماش

اگر چه شاید ماش یکی از حبوبات محبوب نباشد اما در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شود و طرفداران مختص به خودش را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه گوناگون پایگاه خبری نبض تهران، ماش یکی ازحبوبات کوچک و سبزی است که کشت ان سابقه‌ای قدیمی و طولانی دارد.

اگرچه ماش‌ بومی هند است اما به تدریج کشت آن در چین و سایر مناطق جنوب‌شرقی آسیا هم گسترش پیدا کرد.
طعم ماش کمی شیرین است و به صورت تازه، جوانه‌زده و خشک‌شده فروخته می‌شود و اگر چه شاید ماش یکی از حبوبات محبوب نباشد اما در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شود و طرفداران مختص به خودش را دارد که تعداد آن‌ها کم نیست.

ماش یکی از حبوبات پرکاربرد است و در بسیاری از غذاها مانند سوپ و سالاد از آن استفاده می‌شود.

 

از جمله خواص ماش میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

ماش سرشار از مواد مغذی است و کارشناسان بر این باورند که می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

ماش‌ یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین و سرشار از آمینواسید‌های ضروری است.

ماش بیشتر آمینواسیدهای ضروری مثل فنیل‌آلانین، لوسین، ایزولوسین، والین، لیزین، آرژینین و… را در خود جای داده است؛

آمینواسید‌های ضروری به آن دسته از آمینواسیدهایی گفته می‌شود که بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند و باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند.

از آن‌جا که ماش به شکل جوانه‌زده هم مصرف می‌شود، توجه به این نکته مهم است که جوانه‌زدن ماش باعث می‌شود ارزش غذایی آن کمی تغییر کند.

ماش جوانه‌زده کالری کمتری دارد و تعداد آمینواسیدها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن بیشتر می‌شود. علاوه بر این، جوانه زدن مقدار فیتیک اسید را که یک عامل ضد تغذیه است کاهش می‌دهد.
عامل‌های ضد تغذیه ترکیباتی هستند که می‌توانند در جذب مواد مغذی و به ویژه کلسیم، منیزیم، زینک، آهن و مس اختلال ایجاد کنند.

ماش حاوی بسیاری از ترکیبات آنتی اکسیدانی است؛ آنتی‌اکسیدان‌ها به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که تجمع آن‌ها در بدن می‌تواند مضر باشد. تجمع رادیکال‌های آزاد منجر به واکنش‌های زنجیره‌ای در بدن می‌شود که نتیجه‌ی این واکنش‌ها تخریب اجزای سلول‌ها است. این آسیب‌های سلولی با ابتلا به التهاب مزمن، دیابت، بیماری‌های قلبی، سرطان و بعضی بیماری‌های دیگر ارتباط دارد.

مطالعات درون‌کشتگاهی نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ماش می‌توانند بخشی از آسیب رادیکال‌های آزاد را که با تکثیر سلول‌های سرطانی در ریه و معده ارتباط دارد خنثی کنند.

جالب است بدانید که به نظر می‌رسد ماش‌‌ جوانه‌زده از نظر خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار مؤثرتر است و می‌تواند تا ۶ برابر بیشتر از ماش بدون جوانه آنتی‌اکسیدان داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here