فرسودگی ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور

0
47

معاون پیشین پلیس راهور فراجا گفت: حدود ۶۰ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری کشور فرسوده است.

به گزارش نبض تهران، سرهنگ عین الله جهانی معاون پیشین پلیس راهور فراجا، درباره حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس در محور شیراز با انتقاد از وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی، عوامل انسانی، فنی و قانونی را از دلایل تکرار چنین فجایعی عنوان کرد و گفت: اینکه یک اتوبوس در میانه مسیر واژگون شود، تنها به یک عامل ساده خلاصه نمی‌شود بلکه با یک زنجیره از عوامل از خطای انسانی و نقص فنی گرفته تا وضعیت نامطلوب راه‌ها و سازوکار‌های ناقص نظارت و نوسازی ناوگان مواجه هستیم.

سرهنگ جهانی با تأکید بر اینکه حدود ۶۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده است، ادامه داد: این عدد، آماری خشک و بی‌روح نیست؛ یعنی از هر۱۰ وسیله نقلیه‌ای که در جاده‌ها تردد می‌کند، ۶ دستگاه در عمل فاقد استاندارد‌های ایمنی روز هستند و جان میلیون‌ها مسافر هر روز به خطر می‌افتد.

این کارشناس رسمی در امور تصادفات یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف در مدیریت ایمنی ناوگان را رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو محدودیت سنی خودرو‌ها دانست و گفت: از زمانی که سن فرسودگی به‌عنوان مبنا کنار گذاشته شد و صرفاً معاینه فنی کافی تلقی گردید، شاهد سرازیر شدن اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی با عمر بالای ۲۰ یا ۳۰ سال به جاده‌ها بودیم. این در حالی است که برخی از معاینه‌های فنی نه دقیق هستند و نه نظارتی مؤثر بر آنها وجود دارد.

وی گفت: چند ماه پیش کارشناس ارزیابی خرید پنج دستگاه اتوبوس فرسوده از شرکت واحد تهران بودم که متاسفانه مشخص شد این اتوبوس‌های فرسوده با تعویض لاستیک‌ها، کف‌پوش و صندلی‌ها و صافکاری و نقاشی، قرار است مجدد مورد استفاده یک شرکت بزرگ معدنی در استان کرمان قرار گیرد؛ این اتوبوس‌ها از جمله وسایل نقلیه شرکت واحد تهران بودند که عمر مفید آنها سپری شده و باید اسقاط شوند.

سرهنگ جهانی تأکید کرد: نباید صرفاً به «خطای راننده» اکتفا کرد. این حرف درستی است که راننده نقش مهمی دارد، اما وقتی یک راننده با یک اتوبوس فرسوده، با حداقل امکانات ایمنی نظیر سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، کمک‌فنر استاندارد، کولر و تهویه مناسب در گرمای تابستان، با بار سنگین و مسافران خسته در جاده‌ای ناایمن رانندگی می‌کند، کوچکترین خطا یا کوچکترین نقص فنی می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

این کارشناس رسمی در امور تصادفات به مشکلات زیرساختی راه‌ها اشاره کرد و گفت: جاده‌ها مخصوصاً در نقاط کمتر برخوردار از نظر مهندسی ایمنی دچار نواقص زیادی هستند. کمبود حفاظ‌های میانی، وجود شیب‌های خطرناک، پیچ‌های غیرمهندسی و عدم نصب علائم هشداردهنده در برخی مسیر‌ها همه زمینه‌ساز وقوع چنین تصادفاتی هستند.

سرهنگ جهانی با اشاره به اهمیت نظارت مستمر، از دولت خواست تا شخص رئیس‌جمهور، ریاست شورای عالی ایمنی ترافیک را بر عهده بگیرند و با نظارتی میدانی، دستگاه‌های مسئول را موظف به اجرای دقیق وظایف خود کنند.

وی افزود: وقتی در یک حادثه ۲۱ نفر جان خود را از دست می‌دهند، این فقط یک عدد نیست، یعنی ۲۱ خانواده داغدار می‌شوند و آینده ۲۱ انسان نابود می‌شود. کافی است یکی از این کشته‌شدگان از نزدیکان ما بود! آن وقت عمق فاجعه را بهتر درک می‌کردیم!

گفتنی است، واژگونی مرگبار اتوبوس در محور شیراز که حدود ساعت ۱۱ روز شنبه ۲۸ تیرماه جاری به کشته شدن ۲۱ نفر و زخمی شدن تعدادی از سرنشینان انجامید، بار دیگر زنگ خطر جدی فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به صدا درآورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here