عدم نظارت کافی بر انجام معاینه فنی‌ خودروها

0
158
معاینه فنی

معضل آلودگی هوای پایتخت و جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده، اهمیت دریافت معاینه فنی و نظارت دقیق مسئولان بر این کار را بیش از پیش آشکار می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری نبض تهران، آلودگی هوا مهمان ناخوانده کلانشهری چون تهران در طول همه سال‌های اخیر است و هر سال اوضاع وخیم‌تر از سال قبل می‌شود.

تعداد روزهایی که مردم می‌توانند در هوای پاک رفت و آمدی کم دغدغه داشته باشند هر سال نسبت به سال قبل کمتر و کمتر می‌شود و محدودیت‌های تردد برای بیماران قلبی، سالمندان و کودکان هر ساله بیشتر می‌شود.

دریافت معاینه فنی یکی از موارد ضروری به شمار می‌آید که اگر به درستی و در مسیر صحیح خود انجام نشود، کاری بیهوده و بی‌تاثیر است و اثری در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.

گاهی برخی راننده‌ها معاینه فنی خودروی خود را در شهری خارج از شهر محل سکونت و تردد خود اخذ می‌کنند تا به نوعی این قانون را دور زده و با دردسر کمتری معاینه فنی بگیرند و از آنجا که اجباری برای دریافت معاینه فنی در شهر محل سکونت رانندگان وجود ندارد، این مسئله به یکی از چالش‌های دریافت معاینه فنی تبدیل شده است.

در برخی از شهرها با روابط و ضوابطی که بین فرد متقاضی معاینه فنی و مجری انجام اینکار وجود دارد بدون انجام معاینه فنی برگه تاییدیه صادر می‌شود و راننده خودرو بدون کمترین دردسری این تاییدیه را به دست می‌آورد.

 

۲۰ درصد خودروها در آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند

در مصاحبه جدید شادی مالکی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با یکی از رسانه‌ها آمده است که ” واقعیت امر این است که اینکه خودروهای صفر کیلومتر تا چهار سال از گرفتن معاینه فنی معاف هستند و پلیس راهور هیچ گونه اعمال قانونی روی این خودروها ندارد اما برای اینکه مالکان نسبت به گرفتن معاینه فنی برتر و تخفیف در طرح‌های ترافیکی بهره‌مند شوند حتما باید در آزمون‌ها شرکت کنند.

مالکی گفت: طبق آمارها حدود ۲۰ درصد این خودروها در آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند که حدود پنج درصد بخاطر نقص فنی در سیستم ترمز و مابقی بدلیل نقص فنی در سیستم موتور است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران خاطرنشان کرد: زمان معافیت خودروهای غیر مشمول (صفر کیلومتر تا ۴ سال) از معاینه فنی بسیار طولانی است و طبق لایحه پیشنهادی که به شورای شهر تهران و همچنین شورای عالی استان‌ها ارائه خواهد شد زمان معافیت این دسته از خودروها به ۳ سال کاهش داده‌ایم.

بر اساس اظهارات مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، در وهله نخست باید مدت زمان انجام معاینه فنی خودروهای صفر کاهش پیدا کند و از طرف دیگر نظارت بیشتری بر دریافت معاینه فنی خودروها صورت بگيرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here