سردار حسینی بر ضرورت بهرهگیری از فناوریهای دانشبنیان برای مدیریت ترافیک تأکید کرد و از نخبگان خواست تا پیشنهادات خود را ارائه دهند.
به گزارش نبض تهران، سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا، در یادداشتی نوشت: در روزهای اخیر دو خبر فناورانه در فضای مجازی پربازدید شد اول خبر خارجی اعلام شروع تولید انبوه اتومبیلهای خودران توسط شرکت تسلا و دیگری بهکارگیری خودروهای برقی در پلیس راه محور تهران کرج به قزوین و سپس ارتقا آن به ۵۰۰۰ دستگاه در مأموریتهای پلیس سراسر کشور.
واقعیت این است که برای گریز از ابر چالش تراکم ترافیک کلانشهرها راهی به جز توسل به معجزه و شگفتی سازیهای دانش بنیانی باقی نمانده چون هرگونه اقدام، فقط در راستای ارتقای کیفیت خودرو و توسعه راهها ضمن کارگشا بودن باعث افزایش تقاضا و مصرف شده ولی بار ترافیکی به علت عدم تغییر سیاستگذاریها و به تبع آن رفتارهای اجتماعی شاهد تغییر چندانی نخواهد بود.
بر اساس مطالعه صورت گرفته در ۳ کشور آلمان، ژاپن و بریتانیا تمرکز بر روی کاهش ترافیک بدون محدود کردن تحرک شهرنشینان تابع سه اتفاق است اول کاهش نیاز به استفاده از خودرو به ویژه در بخش خصوصی و دوم انتقال بار ترافیک باقیمانده به وسایل حمل و نقل عمومی دوستدار محیط زیست و سوم پایش هوشمند نیازها و رفتارهای ترافیکی شهروندان است.
امروز فقط اتحادیه اروپا علی رغم تمام زیرساختها و برنامهریزیهای علمی و قانون مداری آموخته شده ۱۱۰ میلیارد یورو در سال هزینه مدیریت تحرک شهری و تراکم جادهها میکنند. سطح بالای ازدحام بهرهوری در تمام امور را به شدت محدود میکند به طوری که در یک تحقیق مشاهده شده که روانسازی ترافیک میتواند به ازای هر ۱۰ درصد کاهش زمان سفر حداقل تا ۳ درصد بهرهوری عمومی منطقه را ارتقا میدهد و برخلاف آن ناکارآمدی جابجایی و آلودگی محیط زیست و فقدان ایمنی خودروها و جاده به شدت باعث کاهش قابلیت زندگی در شهر میشود.
با این مقدمه و طرح مسئله به دنبال ارائه این نظر هستیم که تنها راه نجات ما از این ابر چالش جهانی در کوتاه مدت تغییر ریل از اقدامات سختافزاری و سنتی و عمرانی و ارائه لوایح قانونی سلبی محض به سوی اقدامات هوشمند و دانش بنیانی و نرمافزاری و فناورانه است. البته اقدامات خلاقانه و دانش بنیان همواره با نواقص و ایرادات از قبیل ضعف قابلیت اجرا در عمل و صحنه، فقدان اطلاع رسانی و آموزش و پذیرش همگانی و تغییرات مداوم دنیای فناوری و هزینهبریها مواجه هستند و نیازسنجی و به روز شدگی آنها به درستی صورت نمیپذیرد.
برای رفع این معضل جوانان و نخبگان وطنی و شرکتهای دانش بنیان باید خلاقیتهای خود را چه در قالب و بستر امواج فضای مجازی و یا خطوط مخابراتی و….. از طریق الگوهای هوش مصنوعی و یا……. بر سه اصل در دسترس بودن همگانی، کم هزینگی و امن بودن بنا نهند و محصول آنها در عمل مشکل میدانی پلیس و مردم را حل نمایند و قابلیت تعمیم و توسعه را داشته باشد.
پلیس راهور از همین رسانه از کارآفرینان و دانش بنیانها دعوت میکند پیشنهادهای پژوهشی خود را در اختیار مرکز پژوهشهای کاربردی پلیس راهور قرار دهند تا مراحل لازم بعدی را با همراهیتان طی و ایدههای شما را تبدیل به محصول مشکلگشا در کنترل و راهبری هر سه حوزه خودرو و راه و انسان کنیم.
انتهای پیام/