سرانجام توزیع شیر در مدارس چه شد؟

0
167
توزیع شیر در مدارس

با گذشت بیش از ۴۰ روز از بازگشایی مدارس کشور و حضور دانش‌موزان در مراکز آموزشی، توزیع شیر رایگان در مدارس همچنان انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه گوناگون پایگاه خبری نبض تهران، توزیع شیر رایگان در مدارس از سال ۷۹ در حالی آغاز شد که آن زمان ۱۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داد و تقریبا به طور منظم هفته‌ای ۳ روز بین دانش‌آموزان شیر توزیع می‌شد اما در طی گذشت زمان از حجم شیری که قرار بود به دانش‌آموزان اختصاص داده شود کاسته شد.

کار به جایی رسید که توزیع شیر در مدارس از سال ۱۳۹۶ به بعد با توجه تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز لغو شد و دیگر شیری بین دانش‌آموزان توزیع نشد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مجددا برنامه توزیع شیر در مدارس با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

اجرای مصوبه توزیع شیر بین دانش‌آموزان در روز بیست و نهم شهریور خبری بود که وزیر آموزش و پرورش بعد از جلسه هیئت دولت آن را مطرح کرد و به گفته مرادصحرایی قرار است در طول سال تحصیلی فعلی هم در هر هفته ۲ بار شیر رایگان بین دانش‌آموزان توزیع شود.

با وجود وعده وزیر آموزش و پرورش اما اجرای طرح توزیع شیر در مدارس، تنها در چند مدرسه شهر تهران انجام شده است‌ و مابقی دانش‌آموزان در دیگر مدارس شهرهای مختلف کشور تا کنون هیچ وعده شیری دریافت نکرده‌اند.

رضا مرادصحرایی وزیر آموزش‌ و پرورش درباره دلایل تاخیر در اجرای طرح گفته است: سراسری شدن فرایند توزیع شیر، ٢ هفته‌ زمان نیاز دارد و تا ٢ هفته دیگر توزیع شیر در مدارس کشور سراسری می‌شود.

مراد صحرایی جامعه هدف اجرای این طرح را دانش‌آموزان مقطع ابتدایی سراسر کشور اعلام کرد و توضیح داد: «شیر ٢روز در هفته و فقط برای دانش‌آموزان ابتدایی توزیع می‌شود. همچنین برای جبران آن مقداری از شیر که از آغاز سال تحصیلی در تعدادی از مدارس کشور توزیع نشده، با افزایش روزهای توزیع شیر از ٢ روز به ٣روز در برخی هفته‌ها سهمیه این مدارس کاملا داده می‌شود.»

به‌ گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش، تعداد دانش‌آموزان ابتدایی در سال تحصیلی جدید، ۹ میلیون نفر است و تخصیص ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه برای این مصوبه، توزیع شیر در دبستان‌ها را به ٢ وعده در هفته محدود می‌کند.

با گذشت بیش از ۴۰ روز از بازگشایی مدارس کشور و حضور دانش‌موزان در مراکز آموزشی، توزیع شیر رایگان در مدارس همچنان انجام نشده است.

توزیع شیر در مدارس یکی از اقداماتی است که در صورت انجام سرانه مصرف شیر در کشور و به ویژه در بین کودکان را افزایش می‌دهد و در ترویج مصرف این ماده غذایی پر خاصیت و گنجاندن آن در سبد مصرفی خانواده‌ها و جایگزینی با خوراکی‌های مضر و کم خاصیت، نقش به سزایی خواهد داشت.

هر چند اعتباری که برای توزیع شیر در مدارس برای سال جاری در نظر گرفته شده است تنها کفایت توزیع ۲ وعده شیر در طول هفته در هر مدرسه را می‌دهد اما اجرای همین توزیع اندک نیز در افزایش مصرف سرانه شیر بی‌تاثیر نخواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here