رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران گفت: کارکنان شهرداری با حضور شبانه روزی خود اجازه ندادند اثری از فضایی که به واسطه جنگ در معابر ایجاد شده بود، خود را نشان دهد.
به گزارش نبض تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در آیین افتتاح و بهرهبرداری از پروژههای خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲ تهران که بعدازظهر امروز -یکشنبه ۲۹ تیرماه- همزمان با یکصد و هشتاد و چهارمین پویش امید و افتخار برگزار شد، ضمن تقدیر از کارکنان شهرداری برای تلاش در ایام جنگ ۱۲ روزه، اظهار کرد: کارکنان با حضور شبانه روزی خود اجازه ندادند اثری از فضایی که به واسطه جنگ در معابر ایجاد شده بود، خود را نشان دهد.
وی افزود: پاکسازی خوبی از آثار حملات به ویژه در مناطقی که با حجم بیشتری از حملات روبه رو بودند، صورت گرفت. تعدادی از دانشمندان هسته ای و نخبگان در منطقه ۲ سکونت داشتند و برای امنیت کشور و ارتقاء علم و نوآوری تلاش های زیادی کردند.
پیرهادی با بیان اینکه منطقه ۲ اقدامات شایسته ای را در سالهای اخیر انجام داد، خاطرنشان کرد: چه اجرای مسیر سرزندگی و چه اجرای اکوپارک روددره فرحزاد، ازجمله اقدامات مطلوب این منطقه است.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه عقب ماندگی هایی همچون اسکان کارگری در این مدت جبران شد، گفت: منطقه ۲ یکی از مناطق برخوردار از فضای سبز است که نگهداری آن اهمیت بالایی دارد.
وی افزود: طرح جامع آب خام یکی از موضوعاتی است که بنده در سه سال گذشته پیگیر عملیاتی شدن آن بودم. در همین راستا پروژه هایی در حوزه آب تعریف و تعدادی از آنها اجرایی شد.
پیرهادی با بیان اینکه ایجاد تصفیه خانه ها در مناطق آغاز شده است، خاطرنشان کرد: امکان ندارد که منطقه ای در حوزه بازچرخانی آب و استفاده از پساب برنامه ای نداشته باشد. در مواردی که فضای سبز مناسبی داریم به برنامه ریزی مناسب شهرداری در حوزه آب برمی گردد؛ هرچند در فضاهایی همچون سرخه حصار با ضعف هایی روبه رو هستیم.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در بوستان چیتگر ۳۰ کیلومتر خط انتقال پساب ایجاد شده و در سالهای آینده با تحولی در این بوستان روبه رو خواهیم شد.
وی با تأکید بر اینکه بهبود فضای سبز در سالهای آینده قطعی است، تصریح کرد: لایحه ساختمان سبز یکی دیگر از اقداماتی است که در دوره ششم مدیریت شهری پیگیری شد اما کمتر مورد توجه رسانهها و شهروندان قرار گرفت.
پیرهادی با بیان اینکه استانداردهای ساختمان سبز ۳۰۰ مورد است که بومی سازی شده است، یادآور شد: ۵۰ درصد وزن کار به حوزه آب و انرژی اختصاص داده شد و هرکسی این استانداردها را رعایت کند، شامل تخفیف هایی در عوارض خواهد شد و این تخفیف از ۱۰ تا ۳۰ درصد متفاوت است.
عضو شورای شهر تهران در خصوص طرح جامع فضای سبز نیز گفت: این طرح پیش رفته اما تا نقطه مطلوب فاصله دارد. اینکه در چه بخشی چه گونه ای کاشته شود، مشخص نیست. وضعیت دما و خاک مناطق شمالی، جنوبی، شرقی و غربی با هم متفاوت است و طرح جامع فضای سبز به آن می پردازد. طرحی داریم که ناقص است و ما حاضر نیستیم طرح های ناقص را در شورا بررسی کنیم.
وی افزود: دوره ششم مدیریت شهری محیط زیستی ترین دوره است و در این دوره به واردات اتوبوس ها و تاکسی های برقی پرداخته شد. تعداد هزار و ۹۰۰ دستگاه تاکسی برقی در حال ارائه خدمات هستند و تعداد آنها به تدریج در حال افزایش است.
پیرهادی با بیان اینکه اتوبوس های برقی پاکترین وسیله نقلیه برای استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی است، یادآور شد: باید قرارداد این اتوبوس ها و تاکسی ها منعقد می شد تا زیرساخت های آن فراهم شود که آغاز شده و اتفاق مبارکی است.
وی تأکید کرد: مردم اتفاقات خوب و بد را می بینند و قضاوت می کنند؛ ما در دوره ششم ثبت درختان ارزشمندان را در شورا مصوب کردیم و باید در حفظ آن با دغدغه جدی گام برداریم.
پیرهادی با بیان اینکه هزار خانه محیط زیستی در مناطق ایجاد شده است، گفت: تعامل با مردم و آموزش آنها در خانه های محیط زیست شکل می گیرد. می دانیم که نواقصی موجود است اما اقدامی که آغاز شده ارزشمند است و باید تلاش کنیم به نقطه ایده آل برسد و اگر به آن دست یابیم در آموزش شهروندی وضعیت رو به جلویی را خواهیم داشت.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه شناسایی منابع آلاینده آغاز شده است، تصریح کرد: سازمان محیط زیست شناسایی صنایع بزرگ را انجام می داد اما در مناطق و محلات این اقدام انجام نشده بود. باید سامانه ای ایجاد می شد که اطلاعات مردمی در آن قرار بگیرد. حتماً در این خصوص رسیدگی صورت می گیرد و آلایندگی واحدهای آلاینده با همکاری سازمان محیط زیست و دولت مرتفع میشود.
وی با بیان اینکه در چند سال قبل انتقال پساب کمتر از هفت میلیون متر مکعب بود، گفت: امروز حجم استفاده از پساب به ۵۶ میلیون متر مکعب در حال افزایش است. در هر سال میزان استفاده از پساب دو برابر شده است. اگر این اتفاقات رخ نمی داد، بخش عمده ای از فضای سبز در بوستان های جنگلی و بزرگراه ها دچار چالش می شد.
پیرهادی با اعلام اینکه شهرداری تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو برای اجرای پروژه های حوزه آب و ۵۰۰ میلیارد تومان برای انتقال نشتی آب سد لار پرداخت کرده و یا در حال پرداخت است، یادآور شد: حتماً باید تفاهمی بین مدیریت شهری و وزارت نیرو در این زمینه منعقد شود. در زمینه استفاده از پساب مشکل حادی با وزارت نیرو نداریم اما باید پیگیری شود که پساب به شکل رایگان در اختیار شهرداری قرار بگیرد. از وزارت نیرو درخواست می کنیم در این زمینه با گشاده رویی برخورد کند؛ کمااینکه از پنج هزار میلیارد تومانی که مصوب شد، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو پرداخت کرده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ واحد در منطقه ۲ در جنگ ۱۲ روزه دچار آسیب شدند، خاطرنشان کرد: رسیدگی شهرداری به امور این واحدهای مسکونی ارزشمند و قابل تقدیر است؛ هربخشی جز شهرداری اگر این کار را میپذیرفت، نمی توانست آن را اجرا کند.
وی در پایان با بیان اینکه به هرشکل تلاشی که در بخش های مختلف خدمات شهری و محیط زیست صورت گرفته قابل تقدیر است، گفت: تخلیه و شستشوی مخازن به ویژه در فصل تابستان از دغدغه هایی است که شهروندان پیگیر آن هستند و باید به آن پرداخته شود.
گفتنی است در ادامه این آیین، یادمان فرشته مهربانی اثر محمد سالاریان به ارتفاع ۱۳ متر با حضور پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، داوود گودرزی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ و دیگر مدیران شهری در بلوار سعادتآباد رونمایی شد.
اگر شهرداری کمک به موضوع آسیب از جنگ را قبول نمیکرد، شاید هیچ دستگاهی این ظرفیت را نداشت
پیرهادی با بیان اینکه هر کمکی بتوانیم برای رفاه حال شهروندان انجام خواهیم داد، گفت: کاری که شهرداری انجام داده خارج از وظیفه بود اما اگر شهرداری قبول نمیکرد، شاید هیچ دستگاهی این ظرفیت را نداشت.
وی افزود: در شرایط جنگی نباید فکر این باشیم که کدام کار وظیفه کدام دستگاه است؟ حتما بازسازیها هزینه سنگینی خواهد داشت. شهرداری در حد توان خود کمک خواهد کرد و در غیر این صورت با همکاری سایر نهادها، امر را دنبال خواهد کرد.
پیرهادی گفت: از وزارت صمت و بیمهها درخواست میکنیم سریعتر خودروهای آسیبدیده را جایگزین کند.وجود خودروهای آسیبدیده در محلهای مورد اصابت مردم را از لحاظ روحی و روانی آزار میدهد و شایسته شهروندان نیست.
انتهای پیام/