بی‌ضرر بودن داروهای گیاهی، تفکری اشتباه که باید اصلاح شود

0
192

دبیر علمی کنگره علمی طب ایرانی گفت: اشتباه‌ترین تفکر درباره داروهای گیاهی این است که برخی از افراد معتقدند که این قبیل داروها اگر منفعتی در درمان نداشته باشند، ضرری هم نخواهند داشت اما در واقعیت اینطور نیست.

به گزارش نبض تهران، نشست خبری اولین کنگره علمی طب ایرانی امروز یکشنبه ششم خرداد ماه سال جاری برگزار شد.

حسین رضایی زاده دبیر علمی کنگره علمی طب ایرانی، در این نشست خبری اظهار کرد: اشتباه‌ترین تفکر درباره داروهای گیاهی این است که برخی از افراد معتقدند که این قبیل داروها اگر منفعتی در درمان نداشته باشند، ضرری هم نخواهند داشت اما در واقعیت اینطور نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت هر بیمار و پروسه درمانی که باید طی کند، گاهی مصرف همزمان داروهای گیاهی تداخل ایجاد می‌کند و به لحاظ پزشکی برای سلامت فرد خطرناک خواهد بود.

رضایی زاده با تاکید بر اینکه آگاهی بخشی عموم مردم بسیار مهم است، افزود: در سیاستهای بالادستی قانون برای توسعه طب سنتی دارد ولی زمان بر است تا از این ظرفیت استفاده کرد.

وی یادآور شد: در کرونا از طب سنتی در کنار طب رایج استفاده شد، حدود ۱۵ داروی گیاهی مجوز گرفت وارد داروخانه ها شد؛ضمن اینکه معرفی درست و منطقی طب سنتی مهمترین موضوعی است که باعث توسعه این طب می شود.

در ادامه روشنک مکبری نژاد رئیس انجمن طب سنتی، نیز گفت: نتنها در ایران بلکه در دنیا طب سنتی جایگاه ویژه ای پیدا کرده و ایران نیز حتما باید طب سنتی را در نظام سلامت ادغام کند.وی با بیان اینکه طب سنتی ظرفیتهای زیادی دارد،گفت:در حال حاضر این رشته به صورت علمی در دانشگاهها تدریس می شود.

وی افزود: کنگره طب ایرانی با همکاری وزارت بهداشت،نظام پزشکی برگزار می شود.

رئیس انجمن طب سنتی با بیان اینکه عطاری ها بالقوه باعث حفظ میراث طب سنتی بوده اند،گفت: اما نظام دهی و قانونمند کردن آنها بحث جدایی که باید انجام شود.

وی تاکید کرد: باید فروش گیاهان دارویی در عطاری ها ممنوع شود و به حوزه پزشکی ورود نکنند.البته داروهای گیاهی و فرآورده ای سنتی قرار است در داروخانه های مجزا بفروش برسد اما هنوز اجرایی نشده است.

مکبری نژاد با تاکید بر اینکه تایید مطلق یا رد کردن مطلق طب سنتی باعث ضربه زدن به این طب شده استخاطرنان کرد:بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت با مکتب طب سنتی مشکلی ندارند اما آشفته بازار فعلی باعث بد نامی رشته دانشگاهی طب سنتی شود.

وی تصریح کرد: بسیاری آیین نامه ها در خصوص طب سنتی نوشته اما هنوز اجرایی نشده است.در هندو چین بیش از ۱۰۰ سال از طب سنتی استفاده می کنند.البته ادغام طب سنتی در نظام سلامت صورت گرفته اما هنوز کافی نیست.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در خصوص طب سنتی به مردم،خاطرنشان کرد:قانون به اندازه کافی در خصوص طب سنتی داریم اما برای اجرا شدن آن نیاز به زمان است.در دوران کرونا ۱۰تا ۱۵ دارو مجوز مصرف گرفت و وارد بازار دارویی شد.

مکبری نژاد در خصوص بالا بودن قیمت داروهای گیاهی،افزود:بله این قیمتها بالاست و تنها قسمتی از آنها بیمه هستند.

این استاد طب سنتی ابراز کر: بسیاری از مراجع تقلید طب اسلامی را رد کرده و قبول ندارند.یکسری روایات در خصوص پیشگیری و درمان وجود دارد اما قبل و بعد از سوال کردن از امام معصوم را بیان نمی کنند و تعاریف مختلفی در این خصوص وجود دارد.

مکبری نژاد با لیان اینکه می توانیم از ظرفیت طب سنتی در توریسم درمانی استفاده کنیم و در خصوص پذیرش دانشجو در طب سنتی اقدام شده است،گفت:طب سنتی طب بومی ماست و از کشورهای ترکیه،تایلندعراق ؛اتریش دانشجوی طب سنتی داشتیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here