ماجرای موتورسواری زنان ایرانی به کجا رسید؟

0
33

موتور سواری زنان‌ موضوعی که هر چند وقت یکبار به بحث داغ روز تبدیل می‌شود و دوباره با همان قوانین و احکام قدیمی به حاشیه می‌رود.

به گزارش نبض تهران، زن‌ها در روزگار امروز به حدی از استقلال در جنبه‌های مختلف زندگی خود رسیده‌اند که برای انجام بسیاری از کارها موانع پیش رو را با هر سختی و مشقتی که شده کنار زده و به دنبال هدف و مقصودی که در سر دارند می‌روند و موتورسواری هم یکی از این کارهایی است که طرفداران بسیاری در بین زنان و دختران جوان و هیجان طلب دارد.

در ابتدای امر باید بدانید که رانندگی با موتور بنزینی و برقی به گواهینامه رانندگی نیاز دارد. از طرفی گواهینامه موتورسیکلت در ایران فقط برای مردان صادر می‌شود. با توجه به این شرایط ممنوعیت رانندگی زنان با موتور برقی امری بدیهی محسوب می‌شود.

پلیس راهور معتقد است که برای موتورسیکلت برقی و بنزینی قوانین یکسانی حاکم است و رانندگی با این موتورسیکلت‌ها از تابع قوانین و شرایط حاکم بر کشور است. در نتیجه برای استفاده از موتورهای برقی هم باید دوره‌های آموزش رانندگی گذرانده شود و افراد حتما گواهینامه داشته باشند.

همچنین بروز هر گونه تصادف با موتوربرقی جرایم و عواقبی مشابه با موتورسیکلت بنزینی دارد. در همین راستا دیه و جرائم مختلف بر همان اساس اعمال می‌شود. بر اساس قانون، هر فردی که دارای گواهینامه رانندگی با وسیله نقلیه خاصی باشد، می‌تواند از آن وسیله نقلیه استفاده کند. اما چون در حال حاضر قانونی برای ارائه گواهینامه موتور سیکلت برای زنان تعریف نشده، پس ممنوعیت رانندگی زنان با موتور برقی یا هر موتور دیگری همچنان ادامه دارد.

جریمه موتور سواری زنان
در تهران و برخی از شهرها بانوانی هستند که آموزش‌های لازم را برای رانندگی با موتور دیده‌اند. دست فرمان خوبی دارند؛ اما بخاطر ممنوعیت قانونی گواهینامه ندارند؛ این بانوان موتور سواری هم می‌کنند. اما حکم موتورسواری بانوان چیست؟ لازم است بدانید پلیس در صورت مشاهده بانوان موتورسوار، آنان را به علت نداشتن گواهینامه جریمه می‌کند. همچنین امکان توقیف موتورسیکلت آن‌ها نیز وجود دارد.
موتور سواری زنان‌ موضوعی که هر چند وقت یکبار به بحث داغ روز تبدیل می‌شود و دوباره با همان قوانین و احکام قدیمی به حاشیه می‌رود.

روز گذشته انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مصاحبه با رسانه‌ها از وضع شدن قوانینی مختص به موتورسواری زنان صحبت کرد و از طراحی موتوری با ایمنی و حفاظت خاص ویژه بانوان خبر داد.

در صورت اینکه صحبتهای خزعلی معاون امور زنان رئیس جمهور به واقعیت بپیوندد، زنان علاقه مند به موتورسواری با دردسر کمتری به این کار می‌پردازند و از طرفی موتورسیکلت این وسیله حمل و نقل ترددی سریع، برای زنان نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here