روند نگران کننده مصرف سیگار در زنان ایرانی

0
198
سیگار

زنگ هشدار مصرف سیگار در زنان به صدا درآمده و متاسفانه آمار زنان سیگاری در کشور ما ایران رو به افزایش است.

به گزارش نبض تهران، روزگاری نه چندان دور فرد سیگاری، به راحتی به خود اجازه نمی‌داد تا در بین مردم سیگار بکشد و به عبارتی قبح آن از بین نرفته بود اما در طی سال‌های اخیر بسیاری از سیگاری‌ها دیگر پنهان کردن این مسئله را کنار گذاشته‌اند.

سیگار و مصرف آن در ذهن عموم مردم عملی زننده و قبیح به شمار می‌رفت و اگر فرد سیگاری در جمعی دوستانه یا خانوادگی قرار می‌گرفت، به خود اجازه نمی‌داد تا سیگار بکشد و در واقع این کار را به دور از چشم دیگران انجام می‌داد.

حالا اما قبح این کار نسبت به گذشته از بین رفته است و از نوجوانان کم سن و سال گرفته تا افراد بالغ و به ظاهر عاقل به راحتی در انظار عمومی سیگار به دست می‌گیرند و می‌کشند و متاسفانه این کار از طرف دختران و زنان بیشتر به چشم می‌خورد.

به گفته مسئولان زنگ هشدار مصرف سیگار در زنان به صدا درآمده و متاسفانه آمار زنان سیگاری در کشور ما رو به افزایش است.

 

هر وعده قلیان معادل مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است

بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، گفت: مقایسه مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در سال ۱۴۰۰ نسبت به مطالعه‌ قبلی که سال ۱۳۹۵ انجام شده بود نشان می‌دهد که در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال مصرف زنان از ۰.۱ درصد به ۰.۲۹ درصد افزایش یافته است و این یعنی ۱۹۰ درصد مصرف روزانه سیگار در این گروه سنی افزایش یافته است.

همچنین در مردان این مصرف از حدود ۵ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۷.۱۶ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که این یعنی ۴۶ درصد مصرف روزانه سیگار در این گروه سنی افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: در این سال، ۱۵.۴۳ درصدِ گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال مصرف کننده انواع محصولات دخانی بودند که ۶.۲۸ درصد زنان و ۲۶.۹۱ درصد مردان را شامل می‌شود.

مقایسه این درصدها با دوره قبلی مطالعه در سال ۱۳۹۵ نشان داد که در مردان ۱۵.۶ درصد و در زنان ۹۰.۸۸ درصد افزایش مصرف دخانیات را داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات مهم‌ترین عامل مرگ‌های قابل پیشگیری است، اظهار کرد: دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است که سمیت بیش از ۴۰۰ نوع آن و سرطان‌زایی بیش از ۷۰ نوع این مواد شیمیایی به اثبات رسیده است.

ترکیبات معطر، علاوه بر تاثیری که بر جذابیت و افزایش گرایش افراد به مصرف دارد، با ایجاد ترکیبات حلقوی سرطان‌زا در فرایند سوختن، تاثیر بیماری‌زایی این محصولات را به مراتب افزایش می‌دهد. هر وعده قلیان معادل مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.

 

جریمه افرادی که در اماکن عمومی سیگار می‌کشند!

از بین رفتن قبح مصرف سیگار در اماکن عمومی و جلوی دید بقیه علاوه بر عادی شدن این آسیب، موجب الگوبرداری نوجوانان و جوانان از این افراد شده و در نهایت منجر به افزایش آمار سیگاریهای کشور خواهد شد.

علاوه بر آگاه سازی قشر نوجوان و جوان، در نظر گرفتن جریمه‌ های سخت و جدی برای مصرف کنندگان سیگار در اماکن عمومی نیز راهکار مناسبی است که بسیاری از کشورهای دنیا از آن برای کاهش آمار مصرف سیگار استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here