دزدی که خاطرات شما را از ذهنتان حذف می‌کند

0
458
آلزایمر

فرد مبتلا به آلزابمر توان ادراکی خود در ابعاد مختلف را به مرور از دست می‌دهد و نمی‌تواند خاطراتی که در ذهن خود داشته را به یاد بیاورد و به عبارت عامیانه فراموشی می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری نبض تهران، بیماری آلزایمر یکی از مهم‌ترین بیماریهایی است که انسانهای بی‌شماری را در دنیای امروز درگیر خود کرده است و نمیتوان گفت کسی از این بیماری در امان خواهد ماند.

چندی پیش در یکی از رسانه‌های معتبر خارجی فیلم‌ها و تصاویری از برخی از افراد مشهوری منتشر شد که به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اند تا به مردم هشدار بدهد که این بیماری ممکن است به سراغ هر فردی با هر حرفه و شغلی برود.

انتشار فیلم‌های فوق از این رو اتفاق افتاد که آگاه ساختن مردم با بیماری آلزایمر، مواردی که زمینه ابتلای زود هنگام به آن را رقم می‌زند و همچنین راه‌های جلوگیری از پیشرفت سریع این بیماری امری ضروری و بسیار مهم است.

نتایج برخی تحقیقات علمی بیانگر این است که زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا خواهند شد و باید خود مراقبتی‌های بیشتری را برای جلوگیری از ابتلای زود هنگام به آلزایمر فرا گرفته و در این باره لحاظ کنند.

یافته‌های محققان در تحقیقات فوق به طور مشخص نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل تدریجی در زنان بیشتر بوده و علاوه بر آن، زنان نسبت به مردان از افرادِ تحتِ مراقبت آلزایمر بیشتری نگهداری می‌کنند.

اینکه زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند و خب احتمال ابتلا به آلزایمر آنها ممکن است به این دلیل بیشتر باشد جای خود اما نمی‌توان گفت که این مسئله تنها دلیل در معرض خطر ابتلا به آلزایمر زنان است و دلایل دیگری در تحقیقات انجام شده ادعای ابتلای بیشتر زنان به بیماری مورد بحث را به اثبات می‌رساند.

 

آلزایمر بحران سلامت قرن فعلی!

به عقیده محققان و پزشکان متخصص بیماری آلزایمر را می‌توان به عنوان بحران سلامت جدی قرن حاضر تلقی کرد و جدیت افزایش مبتلایان به این بیماری بیشتر از بیماری‌های قلبی و سرطان سینه است.

طی ابتلا به بیماری آلزایمر فرد توان ادراکی خود در ابعاد مختلف را به مرور از دست می‌دهد و نمی‌تواند خاطراتی که در ذهن خود داشته را به یاد بیاورد و مشکلات متعددی را هم برای خود فرد و هم برای خانواده و اطرافیان او ایجاد خواهد کرد.

آمارهایی که از طرف انجمن جهانی آلزایمر منتشر شده‌اند از رشد ۱۷ درصدی آمار مبتلایان به آلزایمر از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ حکایت دارند و پیش‌بینی‌ها نیز از ادامه این روند افزایشی خبر می‌دهند.

بحران سالمندی جمعیت دنیا نیز مسئله حائز اهمیتی محسوب می‌شود و کشور ما ایران نیز از این بحران استثنا نبوده و به گفته جمعیت شناسان تا کمتر از ۳۰ سال دیگر بیشترین جمعیت فعلی ایران را سالمندان دربرمی‌گیرند و به دنبال آن تعداد مبتلایان به آلزایمر هم روندی صعودی خواهد داشت.

به گفته کارشناسان تاکنون هیچ سرشماری رسمی از مبتلایان به آلزایمر در کشور ما ایران صورت نگرفته اما آمارهای غیر رسمی از وجود بیش از ۶۰۰ هزار فرد مبتلا در کشور حکایت دارند.

متاسفانه هیچ درمان یا راهکاری وجود ندارد تا سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کند کند و از طرف دیگر روند ابتلا به این بیماری به سرعت در حال افزایش است.

 

سبک زندگی خود را تغییر دهید!

به خاطر داشته باشید که اگر بیش از یک عضو خانواده شما مبتلا به آلزایمر باشد، خطر ابتلای شما هم به این بیماری افزایش پیدا خواهد کرد.

عواملی مثل سبک زندگی نادرست، رژیم غذایی ناسالم و ابتلا به بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب مزمن هم می‌توانند زمینه ابتلا به آلزایمر آن هم در سنین جوانی را بیشتر به وجود بیاورند.

با ايجاد تغییر در سبک زندگی خطر ابتلا به آلزایمر را تا حدودی با راهکارهایی همچون فعالیت بدنی منظم، داشتن یک رژیم غذایی سالم، یادگیری و آموزش مدام و مستمر، مطالعه، انجام فعالیت‌های اجتماعی و ذهنی راه گریزی از ابتلا به آلزایمر را برای خود رقم بزنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here