برنامه شهرداری تهران برای برقی شدن ناوگان حمل و نقل عمومی

0
75
اتوبوس برقی

آلودگی هوا معضل بزرگ شهرهای بزرگ در بیشتر کشورهای دنیا به شمار می‌آید و یکی از راه‌های کاهش آلودگی‌ها و منابع آلاینده برقی شدن صنعت خودرویی است که جزو برنامه‌های شهرداری تهران هم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری نبض تهران، آلودگی هوا معضل بزرگ شهرهای بزرگ در بیشتر کشورهای دنیا به شمار می‌آید و یکی از راه‌های کاهش آلودگی‌ها و منابع آلاینده برقی شدن صنعت خودرویی است.

هر ساله هزاران نفر در ایران و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان جان خود را به خاطر معضل آلودگی هوا و اثرات مخرب آن آن بر سلامتی جان خود را از دست می‌دهند.

به عبارتی با گسترش زندگی شهری و صنعتی انواع آلودگی هوا نیز هر روز بیشتر از قبل شد و مرگ تدریجی شامل شمار زیادی از انسان‌هایی شده است که به دلیل آلودگی هوا مورد آسیب واقع شده‌اند.

برقی سازی ناوگان حمل و نقل و به ویژه خودروهای مختص حمل و نقل عمومی یکی از اقداماتی است که برای دستگاه‌های مختلف در اجرا شدن آن وظیفه خاصی معین شده است و خودروهای برقی باید به مرور جایگزین خودروهای آلاینده موجود شوند.

با برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل می‌توان به کاهش آلاینده‌ها امیدوار بود

سید محمد میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، با حضور در یک برنامه تلویزیونی از برقی سازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰ هزار دستگاه تاکسی توسط شهرداری تهران در طی ۳ سال خبر داد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا بابیان آنکه تأکید شهردار تهران جناب آقای دکتر زاکانی، موضوع برقی‌سازی ناوگان عمومی بویژه «موتور‌های کار» است، ادامه داد: برنامه مصوب شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان شهری، تأمین ۵۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی ظرف مدت زمانی سه سال است.

وی در پاسخ به این سؤال که با این برنامه تا چه اندازه می‌توان به بهبود وضعیت آلودگی هوا‌ امیدوار بود، اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته اتوبوس‌های فعلی در سطح شهر مسؤل تولید بیش از ۷.۵ درصد از ذرات معلق آلاینده و نیم درصد از آلاینده‌های گازی هستند. موتورسیکلت‌ها عامل تولید ۱.۱۰ درصد ذرات معلق آلاینده؛ تاکسی‌ها هم مسؤل تولید ۱.۹ درصد ذرات معلق آلاینده در هوای پایتخت هستند.

میرزایی قمی با تأکید بر اینکه توجه داشته باشید برخی از وسایل نقلیه عمومی امروز در سطح شهر «بیش‌آلاینده» هستند، افزود: با برقی‌سازی ناوگان به این ترتیب تا ۸۰ درصد در هرکدام از مُد‌های حمل‌ونقلی گفته شده می‌توان به کاهش تولید آلاینده‌ها‌امیدوار بود.

 

برقی‌سازی اقدام بسیار مؤثری در کاهش آلودگی هوا است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این سؤال که از دیدگاه شما «نوسازی» ناوگان اولویت دارد یا «برقی‌سازی»، گفت: از منظر «آلودگی هوا»، طبیعتاً برقی‌سازی اقدام بسیار مؤثرتری نسبت به نوسازی ناوگان عمومی ارزیابی می‌شود. چرا که خودرو‌های برقی آلایندگی «صفر» دارند. در حالی که در خودرو‌هایی که با سوخت فسیلی حرکت می‌کنند، حتی با استاندارد یورو ۵ نیز باز هم تولید آلودگی می‌کند.

وی با یادآوری آنکه برقی‌سازی ناوگان عمومی البته کار سختی است، اظهار داشت: چرا که برای برقی کردن وسایل نقلیه، «زیرساخت» لازم است. البته در پایتخت با نظر شهردار محترم امروز ما در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای برقی‌سازی ناوگان عمومی تهران هستیم.

مردم تهران ساکنان یکی از آلاینده‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شوند و ضروری است تا مسئولان امر درباره راهکارهای رفع معضل آلودگی هوا چاره‌اندیشی کرده و به شرط تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در این میان مشارکت مردم نیز نقش به سزایی در کاهش سطح آلودگی هوا خواهد داشت.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here